Gemiye KDV yükü ağır geldi

Gemi İnşa Sektöründe KDV Yükü ve Maliyet Artışı Daralmaya Yol Açıyor

Gemi inşa sektöründe daralma süreci hız kazanıyor. Artan maliyetler ve finansmana erişimde yaşanan zorlukların yanı sıra KDV yükü de sektörde istihdam kayıplarına neden olmaya başladı. Gemi Yat ve Hizmetleri İhracatçıları Birliği (GYHİB) Başkanı Cem Seven, 2025 yılında kayıpların artmasından endişe duyduklarını belirtti ve gemi inşa gibi yüksek teknoloji gerektiren sektörlerin desteklenmesi gerektiğini vurguladı.

Aysel Yücel’in ekonomi haberine göre; Türk tersaneleri, yüksek teknolojiye sahip özel amaçlı gemi inşasında küresel liderler arasında yer alıyor ve sektörde birçok ilke imza atıyor. Ancak artan işçilik maliyetleri ve finansmana erişimde yaşanan zorluklar nedeniyle siparişler Avrupa ülkelerine kaymaya başladı. Bu yılın ihracat verileri sektörde daralma eğiliminin hızlandığını gösteriyor. Kasım ayında Türkiye’nin gemi ve yat ihracatı %41’in üzerinde daralarak 152,7 milyon dolar olarak gerçekleşti. 11 ayda sektörün ihracatı %1,5 azalarak 1,7 milyar dolara geriledi. GYHİB Başkanı Cem Seven, yıl sonunda yıllık daralmanın kaçınılmaz olduğuna işaret etti. Sektör 2023 yılında ihracatını yüzde 33,6 artırarak 1 milyar 940 milyon doların üzerine çıkarmıştı.

REKABETÇİ FİYAT OLUŞTURMAK ZORLAŞTI

GYHİB Başkanı Cem Seven, maliyet artışlarıyla mücadele ederken bir de KDV şokuyla karşılaştıklarını belirterek, şu bilgileri paylaştı:

“31 Ekim 2024 tarihinde Resmi Gazetede yayınlanan Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliği ile boyu 24 metreden küçük olan özel amaçlı deniz araçlarının inşasında ithal ya da yerli ekipmanlar ve işçilik ödemelerinde KDV istisnası kaldırılmıştı. Bundan böyle boyu 24 metreden küçük olan bu tekneler inşa sürecindeki tüm alımlar KDV’ye tabi olacak. Tekneler ihracat yapıldıktan sonra KDV tutarını iade alabilecek ancak inşa süreleri nedeniyle KDV tutarları değer kaybedecek. Üreticiler bu kaybı ürün fiyatlarına eklemek zorunda kalacaklarından rekabetçi fiyat oluşturmak daha da zorlaşacak.”

SİPARİŞLER MASADAN DÖNÜYOR

Cem Seven, çevreci dönüşüm nedeniyle özel amaçlı gemilerde küresel talebin arttığını ve Türkiye’ye de yoğun siparişler geldiğini belirtti. Ancak, fiyat konusunda İspanya ile rekabet edememeleri sebebiyle görüşmeler sonuçsuz kalıyor. Seven, yaşanan sıkıntılar nedeniyle 2025 beklentilerinin de düşük olduğunu ifade ederek, “Önlem alınmazsa gelecek yıl gemi ve yat ihracatının 1 milyar 600 milyon dolara dahi ulaşamayacağını tahmin ediyoruz” sözlerini sarf etti.

İSTİHDAM İKİ AYDA YÜZDE 5’TEN FAZLA AZALDI

GYHİB Başkanı Cem Seven, sektörde istihdam kayıplarının yaşanabileceğini daha önce belirtmişti. Beklenen oldu ve istihdamda azalma başladı.

Seven, “Maliyetler ve düşen siparişler karşısında istihdamı artırmak zorlaştı. İşçilik maliyetlerimiz son 1 yılda Euro bazında %100’den fazla arttı. Yüksek enflasyon ve düşük kur ile BDDK’nın döviz kararı sektörü olumsuz etkiliyor. KDV yükünün de eklenmesiyle sektör son 2 ayda istihdamını %6’ya yakın azalttı” dedi. Seven, yeni yatırımların durduğunu ve yurt dışına kaydırma eğiliminin devam ettiğini ekledi.

Kaynak: patronlardunyasi.com

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir